ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- „Fundacja Rozwoju Świętochłowic”, zwana dalej „Fundacją” zostaje ustanowiona aktem notarialnym sporządzonym w Kancelarii Notarialnej w Świętochłowicach, ul. Żołnierska 1, przed asesorem notarialnym Anną Michałek-Kobielusz w dniu 20.01.2004 r. (Repertorium „A” numer 230/2004),
- Fundacja działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tj. Dz.U. 46/1991, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 2
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Czas trwania Fundacji nie jest oznaczony.
- Siedzibą Fundacji jest miasto Świętochłowice.
§ 3
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Dla właściwego realizowania swojego celu Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla celów współpracy z zagranicą fundacja może posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach.
§ 4
Dla realizacji swojego celu Fundacja może tworzyć oddziały i filie.
§ 5
Fundacja używa pieczęci z napisem wskazującym na jej nazwę i siedzibę.
ROZDZIAŁ II
CEL I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 6
- Celem Fundacji jest przyczynianie się do społecznego, ekonomicznego i gospodarczego rozwoju lokalnego i regionalnego, w szczególności Świętochłowic i okolic.
- Fundacja:
- prowadzi wyłącznie działalność określoną w niniejszym statucie na rzecz ogółu społeczności,
- nie prowadzi działalności gospodarczej.
§ 7
Fundacja realizuje swój cel poprzez prowadzenie zadań w następującym zakresie:
- działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
- działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
- działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
- promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
- upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
- nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
- podtrzymywania tradycji narodowej, rozwoju świadomości obywatelskiej i kulturowej;
- kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
- upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
- ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
- porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;
- upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
- działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
- promocji i organizacji wolontariatu;
- działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-23 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
- działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
- działalności charytatywnej;
- ochrony i promocji zdrowia;
- działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
- pomocy Polonii i Polakom za granicą;
- promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
- działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
- przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym.
§ 7a
Fundacja prowadzi swoją działalność statutową nieodpłatnie. Dopuszcza się prowadzenie działalności odpłatnej w zakresie organizowania szkoleń, konferencji, seminariów i wydawania publikacji.
ROZDZIAŁ III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 8
- Majątek Fundacji stanowi kwota przekazana przez Fundatorów w akcie notarialnym.
- Dochodami Fundacji są:
- darowizny, spadki, zapisy;
- dochody ze zbiórek publicznych;
- dochody z majątku Fundacji;
- dotacje i subwencje;
- inne wpływy.
§ 9
- Majątek Fundacji może być wykorzystywany tylko do statutowej działalności Fundacji lub do celów wspomagających tę działalność.
- Zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osobom z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3,
- zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY FUNDACJI
§ 10
Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji zwana dalej „Radą”,
- Zarząd Fundacji zwany dalej „Zarządem”.
RADA FUNDACJI
§ 11
- Rada jest organem programowo-nadzorczym.
- Rada Fundacji liczy od 5 do 9 członków w tym Fundatorzy.
- Rada wybiera spośród swoich członków Przewodniczącego Rady.
- Członkowie Rady nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
- W skład Rady nie mogą wchodzić osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej.
- Członkowie Rady mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości nie wyższej niż określone w art.8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz 306, z 2001r. Nr 85, poz 924 i Nr 154, poz.1799, z 2002r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003r. Nr 45, poz 391 i Nr 60, poz. 535).
- Fundatorom przysługuje prawo zrzeczenia się członkostwa w Radzie lub zawieszenia swojego udziału w pracach Rady.
§ 12
- Rada może podjąć uchwałę o poszerzeniu swojego składu, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2, o osoby fizyczne, które:
- dokonały znacznego przysporzenia majątkowego na rzecz Fundacji,
- swoja działalnością przysporzą Fundacji znacznych korzyści,
- w razie vacatu w Radzie, na wniosek Zarządu.
- Decyzja Rady w przedmiocie określonym w ust. 1 zapada większością co najmniej 2/3 głosów w obecności ponad połowy członków Rady.
- Pierwszy skład Rady powołują Fundatorzy.
§ 13
- Członkostwo w Radzie ustaje z dniem odwołania przez Radę bądź z chwila śmierci członka Rady.
- Odwołanie członka Rady, z wyjątkiem Fundatorów, następuje w przypadku:
- złożenia – skierowanej na ręce Rady – pisemnej rezygnacji członka z udziału w pracach Rady,
- istotnego naruszenia postanowień statutu,
- niepełnienia obowiązku członka Rady przez okres dłuższy niż rok.
- Uchwała Rady, o której mowa w ust. 2 zapada większością co najmniej 2/3 głosów przy obecności ponad połowy członków Rady. W głosowaniu nad uchwałą nie bierze udziału członek Rady, którego uchwała dotyczy.
§ 14
- Rada pracuje na zwyczajnych zebraniach, które odbywają się co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego. Nadzwyczajne zebranie Rady może być zwołane w każdym czasie z inicjatywy Przewodniczącego Rady, na wniosek Zarządu lub co najmniej 50% członków Rady. W programie nadzwyŹczajnego zebrania mogą znaleźć się wyłącznie sprawy, dla których zebranie zostało zwołane.
- Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy, bądź na pisemny wniosek Zarządu lub połowy członków Rady zgłoszony Przewodniczącemu Rady na piśmie.
- O terminie i porządku posiedzenia Rady Przewodniczący zawiadamia pozostałych członków Rady co najmniej 30 dni przed planowanym posiedzeniem.
- W razie niemożności pełnienia przez Przewodniczącego Rady obowiązków, jego funkcje pełni inny członek Rady przez niego upoważniony. W sytuacji gdy brak jest takiego upoważnienia, obowiązki Przewodniczącego Rady pełni inny członek Rady wskazany przez Radę, a w przypadku braku takiego wskazania – najstarszy członek Rady.
- Uchwały w sprawach: zmiany statutu, zmiany celu, likwidacji Fundacji lub jej połączenia z inną fundacją, podejmowane są większością co najmniej 2/3 głosów w obecności ponad połowy członków Rady.
§ 15
- Szczegółowy tryb i zasady pracy Rady określa jej regulamin.
- Regulamin pracy Rady uchwala i zmienia Rada większością co najmniej 2/3 głosów w obecności ponad połowy członków.
§ 16
- Rada podejmuje decyzje w formie uchwał. Prawo składania wniosków o podjęcie uchwały przysługuje wszystkim członkom Rady.
- Każdy członek Rady ma jeden głos.
- Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w statucie, uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności ponad połowy składu jej członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
§ 17
Do udziału w posiedzeniach Rady mogą być zapraszane osoby spoza grona członków Rady – z głosem doradczym.
§ 18
Członkowie Rady nie pobierają wynagrodzenia za udział w pracach Rady.
§ 19
Do wyłącznych kompetencji Rady należy:
- podejmowanie uchwał w sprawie połączenia z inną fundacją,
- likwidacji Fundacji,
- zmiana statutu lub celu Fundacji,
- decydowanie o przynależności Fundacji do organizacji krajowych i międzynarodowych,
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu,
- ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu,
- wytyczanie głównych kierunków działania Fundacji,
- zatwierdzanie okresowych planów działania Fundacji,
- uchwalanie regulaminów: Rady Fundacji i Zarządu Fundacji,
- zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu (merytorycznych i finansowych),
- występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji.
ZARZĄD
§ 20
Zarząd składa się z 2 do 5 członków – w tym Prezesa Zarządu – powoływanych na czas nieoznaczony przez Radę.
§ 21
- Członkostwo w Zarządzie ustaje z dniem odwołania przez Radę bądź z dniem śmierci członka Zarządu.
- Odwołanie członka Zarządu przez Radę następuje w przypadku:
- złożenia na ręce Rady pisemnej rezygnacji członka Zarządu z udziału w pracach Zarządu,
- niepełnienia obowiązków członka Zarządu przez okres dłuższy niż sześć miesięcy,
- istotnego naruszenia postanowień statutu Fundacji.
- Uchwała w sprawie odwołania lub powołania członka Zarządu zapada większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej 2/3 członków Rady. Dla jej ważności wymagane jest ponadto, by za jej podjęciem głosowali wszyscy członkowie Rady będący jednocześnie Fundatorami.
§ 22
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Zarząd działa według regulaminu uchwalonego przez Radę.
§ 23
Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
- przedstawianie Radzie okresowych planów działania Fundacji,
- sporządzanie corocznego sprawozdania z działalności Fundacji i przedkładanie go Radzie,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów.
§ 24
- Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał.
- Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jego członków. W przypadku równiej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
§ 25
- Członkowie Zarządu mogą pobierać wynagrodzenie za pełnienie swych funkcji.
- Wynagrodzenie członków Zarządu określa uchwałą Rada.
§ 26
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji upoważniony jest jednoosobowo Prezes Zarządu albo łącznie dwaj Członkowie Zarządu.
§ 27
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu z własnej inicjatywy lub na wniosek innego Członka Zarządu.
- O terminie i porządku posiedzenia Zarządu Prezes zawiadamia pozostałych Członków Zarządu co najmniej 5 dni przed planowanym posiedzeniem.
- W razie niemożności wypełnienia przez Prezesa Zarządu obowiązku określonego w ust. 3 zawiadomienia dokonuje inny Członek Zarządu upoważniony przez Prezesa Zarządu.
- W razie niemożności zwołania posiedzenia Zarządu w trybie określonym w ust. 4 zawiadomienia dokonuje najstarszy Członek Zarządu.
ROZDZIAŁ V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 28
Zmiana statutu nie może dotyczyć zmiany celu Fundacji.
§ 29
- Dla efektywniejszego realizowania swojego celu Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
- Połączenie nie może nastąpić jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- Decyzje o połączeniu podejmuje Rada z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek Zarządu poprzez uchwałę podjętą większością co najmniej 2/3 głosów w obecności ponad połowy Członków Rady.
§ 30
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celu, dla którego została ustanowiona lub wobec wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Likwidację Fundacji przeprowadza likwidator ustanowiony przez Radę.
- Majątek Fundacji pozostały po przeprowadzeniu likwidacji Fundacji zostanie przekazany instytucjom, których działalność jest zbieżna z celem Fundacji.
- Decyzje o likwidacji Fundacji podejmuje Rada z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek Zarządu poprzez uchwałę podjętą większością co najmniej 2/3 głosów w obecności ponad połowy członków Rady.
Data sporządzenia statutu: 22 stycznia 2004r. z późn. zm.