Statut

Drukuj

ROZDZIAŁ I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. "Fundacja Rozwoju Świętochłowic”, zwana dalej „Fundacją” zostaje ustanowiona aktem notarialnym sporządzonym w Kancelarii Notarialnej w Świętochłowicach, ul. Żołnierska 1, przed asesorem notarialnym Anną Michałek-Kobielusz w dniu 20.01.2004 r. (Repertorium „A” numer 230/2004),
  2. Fundacja działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (tj. Dz.U. 46/1991, poz. 203 z późn. zm.) oraz postanowień niniejszego statutu.

§ 2

  1. Fundacja posiada osobowość prawną.
  2. Czas trwania Fundacji nie jest oznaczony.
  3. Siedzibą Fundacji jest miasto Świętochłowice.

§ 3

  1. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Dla właściwego realizowania swojego celu Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
  3. Dla celów współpracy z zagranicą fundacja może posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach.

§ 4


Dla realizacji swojego celu Fundacja może tworzyć oddziały i filie.



§ 5


Fundacja używa pieczęci z napisem wskazującym na jej nazwę i siedzibę.



ROZDZIAŁ II
CEL I ZASADY DZIAŁANIA FUNDACJI

§ 6

  1. Celem Fundacji jest przyczynianie się do społecznego, ekonomicznego i gospodarczego rozwoju lokalnego i regionalnego, w szczególności Świętochłowic i okolic.
  2. Fundacja:
    1. prowadzi wyłącznie działalność określoną w niniejszym statucie na rzecz ogółu społeczności,
    2. nie prowadzi działalności gospodarczej.

§ 7

Fundacja realizuje swój cel poprzez prowadzenie zadań w następującym zakresie:

  1. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  2. działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  3. działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
  4. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  5. upowszechniania i ochrony praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  6. nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
  7. podtrzymywania tradycji narodowej, rozwoju świadomości obywatelskiej i kulturowej;
  8. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;
  9. upowszechniania kultury fizycznej i sportu;
  10. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
  11. porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz przeciwdziałania patologiom społecznym;
  12. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
  13. działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  14. promocji i organizacji wolontariatu;
  15. działalności wspomagającej technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-23 Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
  16. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
  17. działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  18. działalności charytatywnej;
  19. ochrony i promocji zdrowia;
  20. działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  21. pomocy Polonii i Polakom za granicą;
  22. promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  23. działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  24. przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym.

§ 7a


Fundacja prowadzi swoją działalność statutową nieodpłatnie. Dopuszcza się prowadzenie działalności odpłatnej w zakresie organizowania szkoleń, konferencji, seminariów i wydawania publikacji.


ROZDZIAŁ III
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI

§ 8

  1. Majątek Fundacji stanowi kwota przekazana przez Fundatorów w akcie notarialnym.
  2. Dochodami Fundacji są:
    1. darowizny, spadki, zapisy;
    2. dochody ze zbiórek publicznych;
    3. dochody z majątku Fundacji;
    4. dotacje i subwencje;
    5. inne wpływy.

§ 9

  1. Majątek Fundacji może być wykorzystywany tylko do statutowej działalności Fundacji lub do celów wspomagających tę działalność.
  2. Zabrania się:
    1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osobom z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli zwane dalej „osobami bliskimi”,
    2. przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3,
    4. zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

ROZDZIAŁ IV
ORGANY FUNDACJI

§ 10


Organami Fundacji są:

  1. Rada Fundacji zwana dalej „Radą”,
  2. Zarząd Fundacji zwany dalej „Zarządem”.

RADA FUNDACJI

§ 11

  1. Rada jest organem programowo-nadzorczym.
  2. Rada Fundacji liczy od 5 do 9 członków w tym Fundatorzy.
  3. Rada wybiera spośród swoich członków Przewodniczącego Rady.
  4. Członkowie Rady nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
  5. W skład Rady nie mogą wchodzić osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwa z winy umyślnej.
  6. Członkowie Rady mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenia w wysokości nie wyższej niż określone w art.8 pkt 8 ustawy z dnia 3 marca 2000r. o wynagrodzeniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26, poz 306, z 2001r. Nr 85, poz 924 i Nr 154, poz.1799, z 2002r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003r. Nr 45, poz 391 i Nr 60, poz. 535).
  7. Fundatorom przysługuje prawo zrzeczenia się członkostwa w Radzie lub zawieszenia swojego udziału w pracach Rady.

§ 12

  1. Rada może podjąć uchwałę o poszerzeniu swojego składu, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2, o osoby fizyczne, które:
    1. dokonały znacznego przysporzenia majątkowego na rzecz Fundacji,
    2. swoja działalnością przysporzą Fundacji znacznych korzyści,
    3. w razie vacatu w Radzie, na wniosek Zarządu.
  2. Decyzja Rady w przedmiocie określonym w ust. 1 zapada większością co najmniej 2/3 głosów w obecności ponad połowy członków Rady.
  3. Pierwszy skład Rady powołują Fundatorzy.

§ 13

  1. Członkostwo w Radzie ustaje z dniem odwołania przez Radę bądź z chwila śmierci członka Rady.
  2. Odwołanie członka Rady, z wyjątkiem Fundatorów, następuje w przypadku:
    1. złożenia – skierowanej na ręce Rady – pisemnej rezygnacji członka z udziału w pracach Rady,
    2. istotnego naruszenia postanowień statutu,
    3. niepełnienia obowiązku członka Rady przez okres dłuższy niż rok.
  3. Uchwała Rady, o której mowa w ust. 2 zapada większością co najmniej 2/3 głosów przy obecności ponad połowy członków Rady. W głosowaniu nad uchwałą nie bierze udziału członek Rady, którego uchwała dotyczy.

§ 14

  1. Rada pracuje na zwyczajnych zebraniach, które odbywają się co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego. Nadzwyczajne zebranie Rady może być zwołane w każdym czasie z inicjatywy Przewodniczącego Rady, na wniosek Zarządu lub co najmniej 50% członków Rady. W programie nadzwyŹczajnego zebrania mogą znaleźć się wyłącznie sprawy, dla których zebranie zostało zwołane.
  2. Posiedzenia Rady zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy, bądź na pisemny wniosek Zarządu lub połowy członków Rady zgłoszony Przewodniczącemu Rady na piśmie.
  3. O terminie i porządku posiedzenia Rady Przewodniczący zawiadamia pozostałych członków Rady co najmniej 30 dni przed planowanym posiedzeniem.
  4. W razie niemożności pełnienia przez Przewodniczącego Rady obowiązków, jego funkcje pełni inny członek Rady przez niego upoważniony. W sytuacji gdy brak jest takiego upoważnienia, obowiązki Przewodniczącego Rady pełni inny członek Rady wskazany przez Radę, a w przypadku braku takiego wskazania – najstarszy członek Rady.
  5. Uchwały w sprawach: zmiany statutu, zmiany celu, likwidacji Fundacji lub jej połączenia z inną fundacją, podejmowane są większością co najmniej 2/3 głosów w obecności ponad połowy członków Rady.

§ 15

  1. Szczegółowy tryb i zasady pracy Rady określa jej regulamin.
  2. Regulamin pracy Rady uchwala i zmienia Rada większością co najmniej 2/3 głosów w obecności ponad połowy członków.

§ 16

  1. Rada podejmuje decyzje w formie uchwał. Prawo składania wniosków o podjęcie uchwały przysługuje wszystkim członkom Rady.
  2. Każdy członek Rady ma jeden głos.
  3. Z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w statucie, uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów w obecności ponad połowy składu jej członków. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.

§ 17



Do udziału w posiedzeniach Rady mogą być zapraszane osoby spoza grona członków Rady – z głosem doradczym.



§ 18

Członkowie Rady nie pobierają wynagrodzenia za udział w pracach Rady.

§ 19

Do wyłącznych kompetencji Rady należy:

  1. podejmowanie uchwał w sprawie połączenia z inną fundacją,
  2. likwidacji Fundacji,
  3. zmiana statutu lub celu Fundacji,
  4. decydowanie o przynależności Fundacji do organizacji krajowych i międzynarodowych,
  5. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu,
  6. ustalanie zasad wynagradzania członków Zarządu,
  7. wytyczanie głównych kierunków działania Fundacji,
  8. zatwierdzanie okresowych planów działania Fundacji,
  9. uchwalanie regulaminów: Rady Fundacji i Zarządu Fundacji,
  10. zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności Zarządu (merytorycznych i finansowych),
  11. występowanie z wnioskami dotyczącymi działalności Fundacji.

ZARZĄD

§ 20



Zarząd składa się z 2 do 5 członków – w tym Prezesa Zarządu – powoływanych na czas nieoznaczony przez Radę.

§ 21

  1. Członkostwo w Zarządzie ustaje z dniem odwołania przez Radę bądź z dniem śmierci członka Zarządu.
  2. Odwołanie członka Zarządu przez Radę następuje w przypadku:
    1. złożenia na ręce Rady pisemnej rezygnacji członka Zarządu z udziału w pracach Zarządu,
    2. niepełnienia obowiązków członka Zarządu przez okres dłuższy niż sześć miesięcy,
    3. istotnego naruszenia postanowień statutu Fundacji.
  3. Uchwała w sprawie odwołania lub powołania członka Zarządu zapada większością co najmniej 2/3 głosów w obecności co najmniej 2/3 członków Rady. Dla jej ważności wymagane jest ponadto, by za jej podjęciem głosowali wszyscy członkowie Rady będący jednocześnie Fundatorami.

§ 22

  1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
  2. Zarząd działa według regulaminu uchwalonego przez Radę.

§ 23

Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:

  1. przedstawianie Radzie okresowych planów działania Fundacji,
  2. sporządzanie corocznego sprawozdania z działalności Fundacji i przedkładanie go Radzie,
  3. sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
  4. przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów.

§ 24

  1. Zarząd podejmuje decyzje w formie uchwał.
  2. Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jego członków. W przypadku równiej liczby głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.

§ 25

  1. Członkowie Zarządu mogą pobierać wynagrodzenie za pełnienie swych funkcji.
  2. Wynagrodzenie członków Zarządu określa uchwałą Rada.

§ 26



Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji upoważniony jest jednoosobowo Prezes Zarządu albo łącznie dwaj Członkowie Zarządu.

§ 27

  1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na trzy miesiące.
  2. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes Zarządu z własnej inicjatywy lub na wniosek innego Członka Zarządu.
  3. O terminie i porządku posiedzenia Zarządu Prezes zawiadamia pozostałych Członków Zarządu co najmniej 5 dni przed planowanym posiedzeniem.
  4. W razie niemożności wypełnienia przez Prezesa Zarządu obowiązku określonego w ust. 3 zawiadomienia dokonuje inny Członek Zarządu upoważniony przez Prezesa Zarządu.
  5. W razie niemożności zwołania posiedzenia Zarządu w trybie określonym w ust. 4 zawiadomienia dokonuje najstarszy Członek Zarządu.

ROZDZIAŁ V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 28

Zmiana statutu nie może dotyczyć zmiany celu Fundacji.

§ 29

  1. Dla efektywniejszego realizowania swojego celu Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
  2. Połączenie nie może nastąpić jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
  3. Decyzje o połączeniu podejmuje Rada z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek Zarządu poprzez uchwałę podjętą większością co najmniej 2/3 głosów w obecności ponad połowy Członków Rady.

§ 30

  1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celu, dla którego została ustanowiona lub wobec wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
  2. Likwidację Fundacji przeprowadza likwidator ustanowiony przez Radę.
  3. Majątek Fundacji pozostały po przeprowadzeniu likwidacji Fundacji zostanie przekazany instytucjom, których działalność jest zbieżna z celem Fundacji.
  4. Decyzje o likwidacji Fundacji podejmuje Rada z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek Zarządu poprzez uchwałę podjętą większością co najmniej 2/3 głosów w obecności ponad połowy członków Rady.

Data sporządzenia statutu: 22 stycznia 2004r. z późn. zm.